درمان خانگی عفونت معده با عسل | طریقه مصرف + نکات مهم

عفونت معده عسل

 عفونت معده می تواند به دلیل وجود ویروس یا باکتری ایجاد شود، این عفونت باعث التهاب روده و معده شده که منجر به دردهای شکمی، حالت تهوع، اسهال، استفراغ و تب می شود. شایع‌ترین راه ابتلا به این عفونت که آنفولانزای معده هم نام دارد، در تماس قرار گرفتن با فردی مبتلا یا مصرف آب و غذای آلوده است.

عسل یک روش خانگی موثر برای درمان عفونت معده 

همانطور که گفتیم عامل ایجاد عفونت معده ویروس و باکتری می باشد عسل به دلیل خواص ضدعفونی و ضدمیکروبی و خواص آنتی باکتریایی بالا می تواند یک روش موثر در مبارزه با باکتری های ایجاد کننده عفونت معده باشد.

عسل برای درمان عفونت معده ناشی از باکتری

در واقع عسل دارای خواص ضدباکتریایی ویژه‌ای است که نه تنها باکتری‌ها را از بین می‌برد بلکه امکان رشد باکتری را نیز متوقف می‌کند. در نتیجه عسل می‌تواند با از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده عفونت معده روند بهبود سرعت بخشد و علائم عفونت معده، یعنی اسهال و استفراغ را به سرعت کاهش دهد.

از طرفی با توجه به اینکه اسهال ناشی از عفونت معده به سرعت باعث از دست رفتن آب (آب و نمک) بدن می‌شود، عسل می‌تواند نقش موثری ایفا کند چرا که عسل باعث هیدراته شدن (آبرسانی) دستگاه گوارش می‌شود و همچنین جذب سدیم را بالا می‌برد و باعث کاهش اسهال و توقف آن می‌شود.

این ویژگی به ویژه در سالمندان و کودکان بسیار حائز اهمیت است. چرا که به سرعت می‌توانند آب بدن خود را از دست بدهند و مشکلات جدی برای آن‌ها پیش بیاید.

عسل برای درمان عفونت معده ناشی از ویروس 

آیا عسل برای درمان عفونت معده اگر عفونت از جنس ویروسی هم باشد موثر است یا خیر؟!  در جواب این سوال باید بگوییم که عملا هیچ درمان قطعی برای این نوع از عفونت وجود ندارد و حتی آنتی‌بیوتیک‌ها هم در درمان این نوع از عفونت معده بی‌فایده هستند.

معمولا در این نوع از عفونت به افراد توصیه می‌شود که سطح آب بدن خود را متعادل نگه‌ دارند و با نوشیدن مایعات سعی کنند آب از دست رفته را جبران کنند. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود تا از محلول گلوگز و نمک استفاده کنند تا از حاد شدن وضعیت جلوگیری کنند تا دوره بیماری تمام شود.

تحقیقات نشان می دهد که عسل می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گلوکز باشد و روند بهبودی را تسریع کند. بنابراین اگر چه عسل نمی‌تواند با ویروس ایجاد کننده عفونت معده مبارزه کند اما می‌تواند با هیدراته نگه داشتن دستگاه گوارش و همچنین افزایش جذب سدیم اسهال ناشی از عفونت را کاهش دهد و به بدن آبرسانی کند.

حال سوال این است که چطور از عسل برای درمان عفونت معده استفاده کنیم؟

طریقه مصرف عسل برای درمان عفونت معده

همانطور که در بالا توضیح دادیم عسل می‌تواند باعث تسریع در بهبود روند درمان عفونت معده چه از جنس ویروسی و چه باکتریایی باشد. بنابراین؛ عسل می تواند یک درمان خانگی موثر برای مبارزه با عفونت معده باشد. مهمترین مشکل هنگام عفونت معده از دست رفتن آب و نمک بدن است که باعث بروز مشکلاتی همچون ضعف و بیحالی و در موارد حادتر باعث ایجاد تشنج می شود.

عسل علاوه بر اینکه جذب آب را افزایش می‌دهد باعث می‌شود جذب سدیم نیز افزایش پیدا کند و به این ترتیب هم آب و هم نمک از دست رفته در بدن جبران می‌شود. یک ترکیب بسیار موثر برای درمان عفونت معده با عسل به صورت زیر است:

  • نصف قاشق نمک
  • یک لیتر آب
  • 4 تا 5 قاشق عسل طبیعی

موارد بالا را باهم ترکیب کنید و در طول روز میل کنید. مصرف این ترکیب در طول روز علاوه بر تسریع در روند بهبودی آب و نمک از دست رفته بدن‌تان را نیز تأمین کنید.

 

 

 

عسل کوهدار
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *